Σάββατο, 20 Δεκεμβρίου 2014

Ένωση δυο μελισσιών με την μέθοδο της εφημερίδας

Μερικές φορές τα πράγματα έρχονται έτσι που πρέπει να ενώσουμε δυο μελίσσια.

Αυτό μπορεί να γίνει για διαφόρους λόγους, κυρίως για να ενισχύσουμε κάποιο μελίσσι με πληθυσμό ή και να ενώσουμε δυο μελίσσια για να φτιάξουμε ένα μεγαλύτερο, όπως πχ στη μέθοδο Μπαμπίλη, είτε γιατί ορφάνεψε ένα μελίσσι τον χειμώνα και δεν γίνεται να βγάλει νέα βασίλισσα, ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο ο μελισσοκόμος κρίνει ότι επιθυμεί να κάνει την ένωση αυτή.

Πολλοί μελισσοκόμοι χρησιμοποιούν αρώματα για το λόγο αυτό.
Εγώ είμαι αντίθετος σε αρώματα γιατί κρύβει κινδύνους.
Και κρύβει κινδύνους γιατί το μελίσσι έχει ήδη τα δικά του αρώματα, αυτά είναι οι φερομόνες της βασίλισσας του.

Αν λοιπόν βάλουμε αρώματα για να επιτύχουμε την ένωση των μελισσιών τότε μπερδεύονται τα αρώματα που βάζουμε εμείς, με τα αρώματα (φερομόνες) της βασίλισσας και συχνά οι μέλισσες που δεν μπορούν να την μυρίσουν την σκοτώνουν.

Προτιμώ τον τρόπο με την εφημερίδα και σήμερα σας τον γράφω κι εσάς για όσους τυχόν δεν τον ξέρετε.

Έχουμε λοιπόν δυο μελίσσια που θέλουμε να τα ενώσουμε βγάζουμε το ένα από την κυψέλη του αυτό που είναι πιο αδύναμο και το βάζουμε σε ένα πάτωμα, πλαίσιο πλαίσιο.

Μετά ανοίγουμε το καπάκι της δεύτερης κυψέλης και στρώνουμε ένα φύλλο εφημερίδας από πάνω από τα πλαίσια, να εξέχει μέχρι έξω από την κυψέλη τόσο καλά ώστε να μην αφήνει καμία χαραμάδα ανοιχτή που να μπορούν να περάσουν μέλισσες πάνω από την εφημερίδα.
Μετά με ένα κατσαβίδι ή μολύβι ανοίγουμε λίγες τρύπες στην εφημερίδα , τρύπες όσο αυτή που θα γίνει όταν πιέσουμε με το μολύβι και που δεν θα μπορούν να περάσουν οι μέλισσες.

Αφού τα κάνουμε αυτά τότε παίρνουμε το πάτωμα που έχουμε τοποθετήσει μέσα τον πληθυσμό της πρώτης κυψέλης και το βάζουμε πάνω από την άλλη, κάνοντας έτσι ένα διώροφο μελίσσι, και φυσικά βάζουμε και το καπάκι και κλείνουμε το διώροφο πλέον μελίσσι.

Όταν τα μελίσσια αντιληφτούν τις άλλες μέλισσες κοντά τους και τα μεν και τα δε τρέχουν να σκοτώσουν τον εισβολέα, η εφημερίδα όμως που έχουμε βάλει τα εμποδίζει να έρθουν σε επαφή και να σκοτωθούν, οι τρυπούλες όμως που έχουμε ανοίξει στην εφημερίδα επιτρέπουν στις φερομόνες και των δυο μελισσιών να περνάνε από το ένα στο άλλο.

Έτσι μετά από λίγες ώρες η μυρωδιά των δυο ενώνεται και γίνεται γνώριμη σε όλες τις μέλισσες, κι όταν μετά από κανά δυο μέρες οι μέλισσες καταφέρουν και μεγαλώσουν τις τρύπες της εφημερίδας έχουν συνηθίσει το ένα μελίσσι την μυρωδιά του άλλου και δεν σκοτώνονται και φυσικά ούτε την βασίλισσα σκοτώνουν.

Έτσι από δυο μικρά μελίσσια που είχαμε τώρα έχουμε ένα αρκετά δυνατό, και έχει πετύχει η ένωση χωρίς απώλειες μελισσών, και φυσικά χωρίς τον κίνδυνο να κόψουν την βασίλισσα.

Εμείς ανοίγουμε την κυψέλη περίπου μια εβδομάδα μετά την συνένωση και πετάμε όση εφημερίδα δεν έχουν καταφέρει να πετάξουν τα μελίσσια.
Δεν ανοίγουμε νωρίτερα το μελίσσι μας γιατί όσο να ναι με όλα αυτά είναι αναστατωμένο και νευρικό και υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να κόψουν την βασίλισσα.

Αν ο καιρός είναι φθινόπωρο ή χειμώνας αφαιρούμε το πάνω πάτωμα και κρατάμε τον πληθυσμό στον εμβρυοθάλαμο ώστε να ζεσταίνονται οι μελισσούλες καλύτερα στον μικρότερο αυτό χώρο.
Ενώ αν είναι καλοκαίρι δεν υπάρχει λόγος να αφαιρέσουμε το πάτωμα.

ΠΡΟΣΟΧΗ
Αποφεύγουμε να ενώσουμε αρρενοτόκο μελίσσι γιατί οι ψευδομάνες συχνά σκοτώνουν την βασίλισσα.
Ενώνουμε δυνατά με αδύνατα και δυνατά με ορφανά που όμως δεν είναι αρρενοτόκα.

Αν ωστόσο θέλετε να ενώσετε κάποιο αρρενοτόκο μελίσσι θα πρέπει να γνωρίζεται ότι, το αρρενοτόκο πρέπει να έχει σαφώς λιγότερο πληθυσμό από το βασιλευομένο μελίσσι.
Αυτό πρέπει να το προσέχουμε γιατί ένα αδύναμο μελίσσι δεν μπορεί να υπερασπιστεί την βασίλισσα του από τις ορδές των ψευδομάνων, και την προσπάθεια που θα κάνουν αυτές να εξοντώσουν την βασίλισσα, ενώ αντίθετα ένα δυνατό μελίσσι μπορεί να προστατέψει την βασίλισσα του, ειδικά όπως είπα αν το αρρενοτόκο είναι μικρότερο από αυτό.

Σε κάθε περίπτωση η μέθοδος της εφημερίδας είναι ο πιο ασφαλής τρόπος ένωσης δυο μελισσιών, κι όπως και να χει το πράγμα σας εύχομαι καλή επιτυχία στην προσπάθεια σας, και να θυμάστε ότι η πρώτη φορά είναι λίγο αγχωτική, μετά την πρώτη φορά θα σας φαίνονται όλα πιο εύκολα.

M E L I S S O C O S M O S ελάτε να γνωρίσουμε τον μαγικό κόσμο των μελισσών

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πες μας ποιο θα βάλουμε πάνω και ποιο κάτω, αν δεν κάνω λάθος πάει πάνω το αδύνατο και κάτω το δυνατό, επίσης αν το ένα από τα δύο είναι ορφανό τότε θα βάλουμε πάνω το ορφανό. Είναι έτσι ή όχι;
Αντώνης

Ανώνυμος είπε...

σήμερα πηγα μια βόλτα από τα μελίσσια μου για να ελέγξω την κίνηση στις πόρτες... όλα ήταν μια χαρά εκτός από το γεγονός ότι παρατήρησα σε ένα αρκετούς κηφήνες... ο καιρός ήταν καλός και η θερμοκρασία 17 βαθμούς, από περιέργεια άνοιξα το μελίσσι και δεν παρατήρησα κηφηνοκέλια είδα και την βασίλισσα(σημαδεμένη πράσινη), αρκετές προμήθειες και 3 πλαίσια γόνο(φυσιολογικός με όλες τις ηλικίες και κλειστός),αν εξαιρέσεις τους πολλούς κηφήνες ένα φυσιολογικό μελίσσι... είναι φυσιολογικό για την εποχή να έχει τόσους κηφήνες??? γεράσιμος από κεφαλονιά..

Ανώνυμος είπε...

βασιλη,θα πρεπει να αφησουμε στο πανω μελισσι εισοδο επιλεον?
επισης μπορω να ενωσω τρια ή και τεσσερα ταυτοχρονα πριν απο την ανθοφορια ωστε να δημιουργησω ενα πολυ δυνατο τετραροροφο(εισοδο στο καθενα?)

βασιλη βοηθας πολυ , ευχαριστω
Σπυρος απο χιο.

MELISSOCOSMOS είπε...

Γεράσιμε ισως οι βασιλισσα τίνει να ξεμείνει απο σπερματοζωαρια γι αυτο γενναει πολλους κηφηνες, αυτη την εποχη δεν γεννουν πολλους κηφηνες οχι

MELISSOCOSMOS είπε...

10.53 απο πανω παντα το αδυναμο και ορφανο

MELISSOCOSMOS είπε...

Σπυρο μεχρι να επιτευχθει η ενωση δεν βαζουμε εισοδο επανω, ενω μετα μπορουμε. Δεν κανουμε τετραώροφη ενωση με τη μια αλλα σιγα σιγα ωστε να μην κοψουν την βασιλισσα