Δευτέρα, 11 Απριλίου 2016

Μυστικά και συμβουλές για να δημιουργήσουμε επιτυχημένες βασίλισσες

Αυτό το άρθρο το δουλεύω στο μυαλό μου από την ημέρα του σεμιναρίου στα Ιωάννινα, όταν ο Μόσχος Ντιώνιας μας μίλησε για την βασιλοτροφία.

Το θέμα της επιλογής των βασιλισσών μας, είναι πολυδιάστατο φίλες και φίλοι.
Ούτε μέσα από ένα μόνο άρθρο μπορώ να το αναπτύξω και να σας μεταφέρω την γνώση, ούτε και μπορούμε να ελέγξουμε όλους τους παραμέτρους που απαιτούνται να ταιριάξουν για να έχουμε μια επιτυχημένη βασίλισσα.

Αυτό που μπορούμε να κάνουμε στην ουσία είναι μόνο να αυξήσουμε τις πιθανότητες ώστε να βγει καλή η βασίλισσα μας.
Ή για να το πω αλλιώς, αν καταφέρουμε σε κάθε 10 βασίλισσες που βγάζουμε, οι εφτά να είναι καλές, τότε ξέρουμε ότι είμαστε σε καλό δρόμο.

Η πρώτη κίνηση που πρέπει να κάνουμε και μια εκ των πιο βασικών είναι να επιλέξουμε ένα καλό μελίσσι, ώστε από αυτό να πάρουμε τα γονίδια του, να κάνουμε βασίλισσες από αυτό δηλαδή.

Με τον όρο καλό μελίσσι στην μελισσοκομία εννοούμε να είναι παραγωγικό, να συλλέγει πολύ μέλι, γύρη, και πρόπολη, να είναι υγιεί, δηλαδή να μην έχει παρουσιάσει κάποια ασθένεια, να μην είναι επιθετικό, ώστε να μπορούμε να δουλεύουμε στο μελισσοκομείο μας όσο πιο άνετα γίνεται και φυσικά να έχει καλή ανάπτυξη πληθυσμού και μικρή τάση σμηνουργίας.

Τέτοια μελίσσια υπάρχουν σε κάθε μελισσοκομείο, λίγα ή περισσότερα και από αυτά πρέπει να προσπαθεί να κάνει νέες βασίλισσες ο μελισσοκόμος.

Πολλοί είναι οι συνάδελφοι που με ρωτούν...

Βασίλη έκανα εμβολιασμό από επιλεγμένο μελίσσι, θα βγάλω καλές βασίλισσες;

Στην ερώτηση σας μια μόνο απάντηση μπορεί να δοθεί και να είναι σωστή.
Αυτή η απάντηση είναι ΙΣΩΣ.

Το αν μια βασίλισσα θα μας βγει καλή, ακόμα και αν προέρχεται από καλό μελίσσι εξαρτάται από κάποιους παράγοντες.
Άλλοι είναι γνωστοί, και τους έχουμε χιλιοπεί, και κάποιοι άλλοι μας είναι άγνωστοι, μα κρύβουν ουσιώδες λεπτομέρειες.

Εκεί θα εστιάσουμε σήμερα λοιπόν, σε αυτά που δεν είναι γνωστά και που πρέπει απαραίτητα να προσέξουμε.

Πάμε να μάθουμε λοιπόν!!!

Ο Μόσχος Ντιώνιας στηριζόμενος στην Ρωσική βιβλιογραφία μας δίδαξε τα εξής πολύ ενδιαφέροντα.

Ας υποθέσουμε ότι κάνουμε βασιλοτροφία από επιλεγμένο μελίσσι με την μέθοδο του εμβολιασμού.

Αν εμβολιάσουμε ένα βασιλοκελί με σκουλήκι ηλικίας 1 ημέρας τότε σε αυτό η σπερματοθήκη της μελλοντικής βασίλισσας θα αναπτυχθεί τόσο πολύ που θα χωράει 5 εκατομμύρια σπερματοζωάρια.

Αν εμβολιάσουμε ένα βασσιλοκελί με σκουλήκι 2 ημερών τότε σε αυτό η σπερματοθήκη της μελλοντικής βασίλισσας θα αναπτυχθεί τόσο που θα χωράει λιγότερο από 4 εκατομμύρια σπερματοζωάρια.

Αν εμβολιάσουμε ένα βασσιλοκελι με σκουλήκι 3 ημερών τότε σε αυτό η σπερματοθήκη της μελλοντικής βασίλισσας θα αναπτυχθεί τόσο που θα χωράει μόνο 3 εκατομμύρια σπερματοζωάρια.

Φανταστείτε αν εμβολιάσουμε από σκουλήκι 4 ημερών τι βασίλισσα θα βγάλουμε.

Βλέπουμε δηλαδή ότι η μικρή αυτή διαφορά στην ηλικία των προνυμφών μπορεί να μας δώσει βασίλισσες ακόμα και διπλάσιας απόδοσης.

Αν κάποιος εμβολιαστής δηλαδή, για ευκολία ή επειδή δεν βλέπει καλά επιλέγει να πιάνει με το βελονάκι μεγαλούτσικα σκουλήκια για να εμβολιάσει, τότε ακόμα και αν έχουμε επιλέξει να κάνουμε βασιλοτροφία από το καλύτερο μελίσσι μας, οι βασίλισσες που θα προκύψουν δεν θα είναι καλές.

Φυσικά το αυτό ισχύει και για τα υπόλοιπα όργανα της βασίλισσας, αφού το σκουλήκι ηλικίας 1 ημέρας θα αναπτύξει και καλύτερες ωοθήκες οι οποίες θα παράγουν ποιοτικότερα ωάρια.

Εδώ μπορεί κάποιος να μου πει, ότι και τα 3 εκατομμύρια σπερματοζωάρια είναι αρκετά και αυτή την βασίλισσα μπορούμε να την έχουμε για χρόνια και να είναι γόνιμη.

Δεν είναι ακριβώς έτσι όμως.

Πιστεύω όλοι θα έχετε δει στα μελίσσια σας, κάποιες βασίλισσες να κάνουν ωραίο και συμπαγή γόνο, ενώ κάποιες άλλες να κάνουν σκόρπιο γόνο.

Αλήθεια τι νομίζετε όταν δείτε ένα πλαίσιο με σκόρπιο γόνο;
Ότι η βασίλισσα άφησε κάποια κελιά στο κέντρο του γόνου αγέννητα και γι αυτό ο γόνος δεν είναι συμπαγής και είναι σκόρπιος;
Αν το πιστεύετε αυτό είναι λάθος.
Αν κοιτάξετε καλά το πλαίσιο θα δείτε ότι σε όλα τα κελιά η βασίλισσα γέννησε αβγά.
Η διαφορά είναι ότι σε αυτά τα κελιά το έμβρυο πέθανε ενώ ήταν ακόμα αβγό ή και μικρο σκουλήκι.
Γι αυτό είναι οι τρύπες εκεί, και θα είναι για πάντα όσο έχετε αυτή την βασίλισσα.

Τα έμβρυα πεθαίνουν επειδή τα ωάρια της βασίλισσας ήταν κακής ποιότητας λοιπόν.
Να το θυμάστε αυτό.

Πάμε ένα βήμα πιο πέρα όμως.
Ας υποθέσουμε ότι παίρνουμε σκουλήκι από την γέννα αυτής της βασίλισσας και εμβολιάζουμε να βγάλουμε νέες βασίλισσες.

Τι νομίζετε ότι θα γίνει;
Είπαμε ότι αυτή η βασίλισσα παράγει κακής ποιότητας ωάρια, από τα οποία πολλά πεθαίνουν.
Και αυτά που επιβιώνουν όμως τι ποιότητας μέλισσες θα μας δώσουν, και πολύ περισσότερο τι ποιότητας βασίλισσες;
Πάει στράφι και η επιλογή λοιπόν, και όλα.

Για όσους ρωτούν...

Βασίλη έκανα εμβολιασμό από επιλεγμένο μελίσσι, θα βγάλω καλές βασίλισσες;

Η απάντηση είναι ΙΣΩΣ.
Αν έκανες εμβολιασμό με σκουλήκι 1ης ημέρας πιθανόν θα είναι αρκετά καλές.
Αν έκανες εμβολιασμό με σκουλήκι 2ης ημέρας θα είναι μέτριες.
Αν έκανες εμβολιασμό με σκουλήκι 3ης ημέρας θα είναι άσχημες.

Ωστόσο οι παράγοντες που χρειάζονται να ταιριάξουν ώστε οι βασίλισσες μας να είναι πολύ καλές είναι και άλλοι.
Όπως...
Το μελίσσι αποπεράτωσης να μην έχει ανοιχτό γόνο.
Το θέμα της γονιμοποίησης.
Η δυναμικότητα του μελισσιού που θα φροντίσει την βασίλισσα μέχρι να αρχίσει να γεννάει.
Η ποιότητα του βασιλικού πολτού που θα ταιστούν τα βασιλοκελιά και η παρθένα βασίλισσα, τις πρώτες ώρες της ζωής της αλλά και άλλοι...

Για αυτούς όμως θα μάθουμε σε άλλες αναρτήσεις.

7 σχόλια:

Θέμης είπε...

Πολύ ωραίο άρθρο!
Επειδή έχω αγοράσει από διάφορους βασίλισσες, το μέγεθός της παίζει ρόλο τελικά;

Αλεξανδρος Αρμένης είπε...

Βασίλη καλησπέρα! Μας λές ότι:Το μελίσσι αποπεράτωσης να μην έχει ανοιχτό γόνο.Παντού διαβάζω ότι στο μελίσσι αποπεράτωσης ανεβάζουμε επάνω τον ανοιχτό γόνο γιά να είναι οι παραμάνες μέλισσες κοντά στα κελιά που εμβολιασαμε.......https://www.youtube.com/watch?v=zOqrV2xETa8 πάμε στο 10:47 λεπτό.Εγώ τουλάχιστον τα αποπεράτωσης έτσι τα φτιάχνω!Ανοιχτό γόνο δεν έχω στο έναρξης την ημέρα του εμβολιασμού ενώ μέχρι την προηγουμενη μέρα αφηνω αανοιχτο γονο στη θεση που θα μπει η βεργα με 150 βασιλοκελια ώστε να βρίσκονται σ αυτο το σημειο πολλες παραμανες.Επισης στο συζευξης να μην εχει αυγα απο την προηγουμενη βασιλισσα οταν θα εκκολαφθει η καινουρια.

MELISSOCOSMOS είπε...

Θεμη επιστημονικα δεν γνωριζω να σου απαντησω.
Εμπειρικα θα σου πω πως οχι.
Τα περισοτερα μελια τα παιρνω απο μικροκαμομενες βασιλισσες.
Ισως να ειναι και η ιδεα μου ομως μονο και μονο επειδη τις παρατηρω πολυ αυτες για να δω την πορεια τους.

MELISSOCOSMOS είπε...

Αλεξανδρε εχεις πολυ δικιο σε αυτο που λες.
Το αρθρο μου βασιστηκε σε Ρωσικές ερευνες ομως, και υπαρχει και τεκμηρίωση για πιο λογο δεν πρεπει να υπαρχει ανοιχτος γονος στο μελισσι.
Εχω σκοπο να γραψω συντομα το επομενο αρθρο και θα το δεις.
Για κανα δυο ημερες ομως δεν γινεται φευγω πρωι απο το σπιτι και γυριζω νυχτα, ειμαι κομματια.

Αλέξανδρος Αρμένης είπε...

Εχει κι αυτο μια λογική,μπορούμε να αφαιρούμε τον ανοιχτο γονο την ημερα εισαγωγης των κελιων μας οπως κανουμε στο εναρξης αφηνοντας ομως τις παραμανες μεσα ετσι να εχουν να εκθρεψουν μονο τα κελια μας και οχι δυο επιπλεον πλαισια ανοιχτο γονο....ας το δοκιμασουμε κι αυτο.

Αλέξανδρος Αρμένης είπε...

Οσο για τον σωματότυπο της βασίλισσας συμφωνώ με τον Βασίλη και νομίζω στέκει και επιστημονικά αλλά πρέπει πρώτα να θυμηθώ και να βρω την πηγή για να το πω με σιγουριά.

MELISSOCOSMOS είπε...

Ακριβως οπως τα λες ειναι.
Καθε ΒΚ απαιτει πανω απο 40 χιλιαδες επισκεψεις εργατριων.
Αν εχεις αρκετα ΒΚ στην κυψελη και επιπλεον ανοικτο γονο τοτε δεν μπορουν να τα προλάβουν ολα.