Δευτέρα, 25 Απριλίου 2016

Μυστικά και συμβουλές για να φτιάξουμε τέλειες βασίλισσες μέρος δεύτερο

Όπως σας έχω ήδη υποσχεθεί, ανα τακτά χρονικά διαστήματα θα γίνονται αναρτήσεις εδώ, και θα λέγονται πράγματα άγνωστα μέχρι τώρα στους περισσότερους μελισσοκόμους.
Για να μαθαίνουν οι νέοι αλλά και οι παλαιότεροι...

Βασιλοτροφία λοιπόν.
Προσπάθεια για να φτάσουμε σε ένα τέτοιο επίπεδο που οι βασίλισσες μας να είναι άριστες.
Τεχνικές που να αυξάνουν αυτές τις πιθανότητες.

Όλοι γνωρίζουμε πως μια βασίλισσα για να μας βγει καλή, πρέπει να ταιστεί με άφθονο βασιλικό πολτό, όταν αυτή βρίσκεται στο βασιλοκελί της προνύμφη ακόμα.
Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως αν προχωρήσουμε σε διπλό εμβολιασμό, και το βασιλοκελί έχει την διπλή ποσότητα βασιλικού πολτού, τότε οι βασίλισσες μας γίνονται εξαιρετικές.

Αρκεί όμως η ποσότητα για να είμαστε καλυμμένοι;

Η απάντηση είναι ΟΧΙ.
Ας δούμε γιατί.

Όταν η νεαρή προνύμφη είναι ηλικίας μιας μόνο ώρας, τότε οι εργάτριες την ταΐζουν με βασιλικό πολτό που τα λιπαρά του είναι στο 5.6%, και φτάνουν όταν είναι να σφραγιστεί το βασιλοκελι στο 12.6%.
Συνεπώς για να έχουμε τις τέλειες συνθήκες για μια καλή βασίλισσα, δεν αρκεί η ποσότητα, μα χρειαζόμαστε και την ανάλογη ποιότητα.
Για πιο λόγο οι προνύμφες δεν ταΐζονται εξαρχής με βασιλικό πολτό υψηλών ποσοστών λίπους, προφανώς μόνο οι μέλισσες το γνωρίζουν.
Ίσως όμως προσπαθούν να προετοιμάσουν τον μεταβολισμό της προνύμφης, να τον κάνουν να λειτουργεί σωστά για να μπορέσει να απορροφήσει μετά τον πλουσιότερο βασιλικό πολτό.
Τι θα γίνει αν εμείς με τον διπλό εμβολιασμό πετάξουμε την προνύμφη όταν είναι έτοιμη να σφραγίσει το βασιλοκελί της και εμβολιάσουμε με νέο σκουλήκι μικρότερης ηλικίας;
Αυτό θα τραφεί απότομα με πολύ δυνατό πολτό.
Φυσικά θα στρεσαριστεί και ο μεταβολισμός του θα κάνει κωλοτούμπες κυριολεκτικά.
Ωστόσο είναι άγνωστο αν αυτή η κίνηση θα επηρεάσει την ποιότητα της μελλοντικής βασίλισσας.

Επί πλέον πρεπει να γνωρίζουμε οτι οι πρωτεΐνες που υπάρχουν στον βασιλικό πολτό που θα ταιστούν οι βασίλισσες πρέπει να είναι σε ποσοστό 40 έως 50%.
Αν αυτό το ποσοστό είναι μικρότερο τότε οι βασίλισσες μας θα χάνουν σε ποιότητα.
Προσέξτε τώρα.
Οι πρωτεΐνες αυτές είναι σε πολύ μικρότερο ποσοστό αν ο βασιλικός πολτός προορίζεται για τις προνύμφες των εργατριών και των κηφηνών.
Δηλαδή.
Σκουλήκι 3 ημερών που εμείς θεωρούμε κατάλληλο για εμβολιασμό βασιλισσών, έχει τραφεί επί τρεις ημέρες με βασιλικό πολτό που προορίζεται για εργάτριες, με χαμηλά ποσοστά πρωτεΐνης.

Όπως είδαμε ποιο πάνω ο κατάλληλος βασιλικός πολτός για τις μελλοντικές μας βασίλισσες χρειάζεται λίπος και πρωτεΐνες.
Που τα βρίσκουν οι μέλισσες αυτά όμως;

Τα βρίσκουν στην Γύρη.
Πρέπει δηλαδή να έχουν πρόσβαση σε άφθονη γύρη.
Γι αυτό οι βασίλισσες της σμηνουργίας θεωρούνται κορυφή να ξέρετε.
Γιατί την άνοιξη που η σμηνουργία λαμβάνει χώρα, οι μέλισσες έχουν στην διάθεση τους άφθονες ποσότητες γύρης.
Αν θέλουμε να κάνουμε βασίλισσες ποιότητας και το καλοκαίρι λοιπόν και δεν δώσουμε στα μελίσσια μας προηγουμένως μπόλικη γυρεόπιτα, τότε πρέπει να ξεχάσουμε αυτή την ιδέα.
Την ιδέα του ότι οι βασίλισσες που θα κάνουμε θα είναι καλές.
Και αυτό θα πρέπει το γνωρίζουν και οι βασιλοτρόφοι μας.

Ο βασιλικός πολτός που ταΐζονται οι βασίλισσες ωστόσο δεν διαφέρει μόνο σε λίπος και πρωτεΐνες.
Η βιταμίνη Β5 πχ συναντάται σε ποσότητες 4 φορές μεγαλύτερη στον πολτό που είναι για βασιλοκελιά, σε σχέση με τον πολτό εκείνον που προορίζεται για προνύμφες εργατριών και κηφηνών.
Και η Β9 δυο φορές περισσότερο.

Να δώσω και μερικά ακόμα στοιχεία.

Σε 5 ημέρες το μήκος της προνύμφης των βασιλισσών αυξάνεται 16.6 φορές, και το βάρος της αυξάνει από την στιγμή που εκκολάπτεται η προνύμφη μέχρι την στιγμή που σφραγίζεται το κελί της 2.926 φορές.

Σε κανέναν άλλον οργανισμό δεν μπορεί να συμβεί αυτό μέσα στο διάστημα των 5 ημερών.

Ακόμα.
Ένα μόνο βασσιλοκελί ταΐζεται με βασιλικό πολτό 1600 φορές και δέχεται 10.000 επισκέψεις για φροντίδα.
Συνολικά ο χρόνος ταΐσματος ενός μόνο βασιλοκελιού μέχρι να σφραγιστεί είναι 17 ώρες.

Ενώ ένα κοινό κελί, ταΐζεται μόνο 143 φορές, και 50 φορές είναι τάισμα με βασιλικό πολτό για την προνύμφη της εργάτριας.

Προσέξτε τώρα.
Αν δίπλα στα βασιλικά κελιά, έχουμε και 1 πλαίσιο ανοικτού γόνου, τότε απαιτούνται 320 χιλιάδες ταΐσματα.
Αρα, τα κελιά και ο γόνος αυτός είναι αδύνατον να εξυπηρετηθούν, όπως θα έπρεπε.

Αντιθέτως, η φύση έχει προνοήσει, και έτσι το μελίσσι σμηνουργίας μηδενίζει ή μειώνει δραματικά τον ανοιχτό γόνο ώστε να έχει να τακτοποιήσει μόνο τα βασιλικά κελιά.

Τι βλέπουμε εδώ;
Ότι η τακτική βασιλοτροφίας σε μελίσσια που έχουν ταυτόχρονα και ανοικτό γόνο να ταΐσουν, είναι μια απαράδεκτη κίνηση.

Ακόμα όμως, κι αν το μελίσσι είναι πολύ δυνατό, και μπορεί να ταΐσει και γόνο και βασιλοκελιά, αυτό δεν πρέπει να το προτιμούμε.
Πρέπει να θέλουμε το μελίσσι να ασχοληθεί μόνο με την παραγωγή βασιλισσών για να έχουμε το τέλειο αποτέλεσμα.

Υπολογίζουμε ότι:
Για 30 βασιλικά κελιά, απαιτούνται 48 χιλιάδες ταΐσματα από το μελίσσι έναρξης, και άλλα 39 χιλιάδες ταΐσματα από το μελίσσι αποπεράτωσης.
Συνολικά για 30 βασιλοκελιά απαιτούνται 87 χιλιάδες ταΐσματα.

Το μελίσσι εκείνο που θα βρίσκεται σε θέση να αντεπεξέλθει με επιτυχία σε αυτό το εγχείρημα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον δεκάρι, να έχει 8 πλαίσια σφραγισμένο γόνο και πρόσβαση σε άφθονη ποσότητα νέκταρος και γύρης, ή υποκατάστατα αυτών.

Τέλος να πω ότι.
Οι βασίλισσες που θα αγοράσουμε πρέπει, για να έχουν μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας να μπουν σε κυψέλη ίδιας δυναμικότητας με αυτή που ήταν προηγουμένως στο βασιλοτροφείο.
Πρέπει να δημιουργούμε παρόμοιες συνθήκες με αυτές που βρίσκονταν η βασίλισσα πριν την αγορά της δηλαδή.
Σε διαφορετική περίπτωση η βασίλισσα ή δεν θα γίνει αποδέκτη αν μπει σε μεγαλύτερο μελίσσι, ή θα αντικατασταθεί γρήγορα καθώς οι ποσότητες βασιλικής φερομόνης που εκκρίνει θα κριθούν ανεπαρκείς από το σμήνος.

Και να ξέρετε...
Βασίλισσες που προέρχονται από εκτροφή σε σπιρτόκουτο καλύτερο θα είναι να τους βάλουμε φωτιά να τις κάψουμε, παρα να τις βάλουμε στις κυψέλες μας για πολλούς λόγους.
Είναι εγκληματικό που κάποιοι βασιλοτρόφοι ασκούν το λειτούργημα της βασιλοτροφίας σε μίνι κυψελίδια.

Σε αυτά τα κυψελίδια με τον ελάχιστο πληθυσμό και τον μικρό χώρο, ούτε να τραφεί σωστά η βασίλισσα μπορεί, ούτε να διατηρηθεί η ανάλογη θερμοκρασία που απαιτείται κατά τις κρίσιμες ώρες της επιστροφής της βασίλισσας από το γαμήλιο ταξίδι, ούτε και η βασίλισσα μπορεί να έχει την κανονική έκκριση βασιλικής φερομόνης για να μπορεί να μπει μετά την πώληση της σε μεγαλύτερη κυψέλη.

Συνεπώς από τον MELISSOCOSMO να ξέρετε ότι βασιλοτρόφος που ασκεί το λειτούργημα της βασιλοτροφίας σε σπιρτόκουτα, πρώτα κοροϊδεύει τον εαυτόν του, νομίζοντας οτι ειναι βασιλοτρόφος, και μετά κοροιδεύει τον μελισσοκόμο πελάτη του οτι του πουλάει βασίλισσα.

Φίλες και φίλοι, όλα τα παραπάνω στοιχεία αποτελούν έρευνες Ρώσων ερευνητών, αντλήθηκαν από την Ρωσική βιβλιογραφία και παρουσιάστηκαν στο σεμινάριο των Ιωαννίνων από τον Μόσχο Ντιώνια.

Κάθε μελισσοκόμος ή και βασιλοτρόφος, που επιθυμεί να έχει ένα καλό αποτέλεσμα πιστεύω ότι πρέπει να τα λάβει πολύ σοβαρά υπόψιν του.

Ο MELISSOCOSMOS συνέλεξε όλα αυτά τα στοιχεία για τους αναγνώστες του ώστε να υπάρχουν και γραπτώς.
Διαβάστε τα ξανά και ξανά.
Γιατί η επανάληψη είναι η μητέρα της μαθήσεως, και γιατί η μελισσοκομική γνώση δεν τελειώνει ποτέ...

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Βασίλη συγχαρητήρια για το άρθρο σου.Και να προσθέσω και εγώ κάτι που μου είπε πολύ μεγάλος(σε ποιότητα)βασιλοτροφος.Να μη βιαζομαστε να αγοράσουμε πρώιμες βασιλισσες.Οι ανοιξιάτικες ειναι οι καλύτερες.

Κωστας

MELISSOCOSMOS είπε...

Συμφωνω κι εγω οι ανοιξιατικες βασιλισσες δεν συγκρινονται.

Dimitris Triantafillou είπε...

μπραβο ρε παιδια φετος κανω την πρωτη μου βασιλοτροφια σε πολυ μικρη κλιμακα και ειναι οτι καλυτερο εχω διαβασει....20 κελια σε 10η σφιχτο(δεν κλεινει το καπακι) με 7φονους χωρις ανοικτο καθολου 1,5 πλαισιο γυρη με καθημερινη τροφοδοτηση 200μλ ημερησιος με υγρο εμβολιασμο με ατοφιο β.π οχι 1/1 με νερο.... τα 16 εγιναν αποδεκτα και ειμαι στην 5η μερα.... θελω να ρωτησω- θα κοψω παραφιαδες των 4 πλαισιων, να μεταφερω αυστηρα η να κοψω εκει....κανω αυξηση εχω 7 18αρια δυνατα και θελω να τα σπασω σε 4αρες παραφιαδες.....τι προτεινετε??

MELISSOCOSMOS είπε...

Θα μεταφερεις Δημητρη, ειμαι κατηγορηματικος σε αυτο δια ροπαλου.
Ολοι εχει τυχει να κανουμε καποιες παραφυαδες χωρις μεταφορα.
Αυτο ειναι εξαιρεση ομως και δεν μπορει να ειναι ο κανονας.
Θλιβομαι οταν διαβαζω για παραφυαδες που γινονται επι τοπου αν σε αυτες δεν γινει εξειδικευμενη μεθοδος οπως πχ της βενταλιας.
Διαφορετικα τα ποσοστα αποτυχιας θα ξεπερασουν το 60%.
Οι περισοτερες εργατριες θα γυριζουν πισω στις μητρικες κυψελες και θα ξεσπασει μια απιστευτη λεηλασια στις κυψελες που χωρισες.
Αυτα που λεω δεν ειναι υποθεσεις μα τα εχω παθει.
Μετα την δοκιμη λοιπον που εκανα και ειδα την καταστροφη θα ηταν γκαφα ολκης να πω στον κοσμο να κανει το ιδιο.
Τα λαθη ειναι για να μαθαινουμε και οχι για να διαιωνίζονται.

Ανώνυμος είπε...

Βασίλη ο Μόσχος πρώτος και μετά εσύ μέσα από το blog σου μας μεταφέρατε τις γνώσεις να βγάλουμε δικές μας βασίλισσες. Ένα μεγάλο ευχαριστώ. Εγώ θα δοκίμασω με εμβολιασμο σε φυσικά κελιά από απολεπίσματα. Συνολικό κόστος εργαλείων 5€.Η ικανοποίηση της προσπάθειας ανεκτιμητη.

Κωστας.

Ανώνυμος είπε...

Βασίλη καλημέρα, εχω ακούσει και για έναρξης/αποπερατωσης σε σφιχτό δυοροφο μελίσσι με βασιλικο διαφραγμα όπου κάτω είναι η βασίλισσα και γεννά κανονικά και στον πανω όροφο οι κλειστοί γόνοι,μέλι,γύρη και τα βασιλοκελιά. Είναι μία καλή μέθοδος και θα έχει καλά αποτελέσματα; Το έχω δεί σε άλλον και είδα ότι τα έκαναν καλά (σαν μέγεθος βασιλοκελιών). Αριθμός κελιών 20. Τι γνωμη έχεις; Σε ευχαριστώ Γιώργος-Θεσ/νικη

Αλέξανδρος Αρμένης είπε...

Βασίλη καλημέρα,μιλήσαμε και στο προηγούμενο σχετικό αρθρο Η Ρώσικη μέθοδος είναι σε εξέλιξη εμβολίασα από 30 κελιά σε τρία μελίσσια 7ρια που έχουν απο 4 σφραγισμένους γόνουςΗ σύζευξη γίνεται σε τριπλοκυψελίδια ασφυκτικά σε πληθυσμό και σε πενταράκια με τρία πλαίσια πληθυσμό.Φέτος έγινε η διαφορά,το ποσοστό επιτυχίας άγγιξε το 100%.Από 160 κελιά εκκολάφθηκα τα 159,γονιμοποιήθηκαν οι 140 από τις οποίες και οι 140 κεντάνε.Δεν έκανα κάτι διαφορετικό από άλλες χρονιές εκτός από ένα σημαντικό το οποίο φαίνεται να έκανε την διαφορά,η περιοχή ήταν πλούσια σε νεκταρ και τα μελίσσια κουβαλούσαν άφθονη ποσότητα γύρης,το αποτέλεσμα είναι φανταστικό!Το λέω γιά να τονίσω αυτά που λές γιά το πόσο σημαντική είναι η διατροφή των προνυμφών αλλά και των παρθένων βασιλισσών κατά τις πρώτες μέρες της ζωής τους.Τώρα αυτό με τα σπιρτόκουτα σωστά τα λές,τα χρησιμοποίησα την πρώτη χρονιά και εγκατέλειψαν τα περισσότερα βέβαι φταίει και η ασχετοσύνη μου,αλλά βλέπουμε πολλούς μεγάλους βασιλοτρόφους στην ελλάδα και έξω να τα χρησιμοποιούν...ψήνομαι να δοκιμάσω το οχτακυψελίδιο του Γερογιάννη....