Τετάρτη, 8 Ιουνίου 2016

Πως χωρίζω παραφυάδες: Μέθοδος MELISSOCOSMOU

Ο φυσικός τρόπος διαιώνισης του είδους στα μελισσάκια όπως ξέρουμε είναι η σμηνουργία.

Επειδή όμως η σύγχρονη μελισσοκομία απαιτεί ελεγχόμενη αύξηση των σμηνών όλο το χρόνο, με εξαίρεση τον χειμώνα όμως γιατί τότε τα μελίσσια μας ως γνωστών ξεχειμωνιάζουν τις περισσότερες φορές δίχως την παρουσία γόνου.

Έτσι οι μελισσοκόμοι σε όλον τον κόσμο φροντίζουν να αυξάνουν τον αριθμό των σμηνών τους κόβοντας ΠΑΡΑΦΥΑΔΕΣ.
Παίρνουν δηλαδή ένα μέρος του πληθυσμού της κυψέλης και με αυτό δημιουργούν μια νέα κυψέλη.
Όταν το κάνει αυτό ο μελισσοκόμος λέμε ότι (κόβει)παραφυάδες, επειδή κόβει στην μέση ένα μελίσσι η και σε περισσότερα τμήματα.

Υπάρχουν αρκετοί τρόποι να φτιάξει κανείς παραφυάδες.

Από τον πλέον σύγχρονο (μέθοδος της βεντάλιας) μέχρι τον ποιο παλιό και απλό, που είναι να χωρίσουμε ένα μελίσσι ακριβώς στην μέση, και πολλοί τρόποι ακόμα που αν θέλετε μπορούμε να τους συζητήσουμε.

Επίσης θέλω να πω πως τα τελευταία χρόνια όλο ένα και αυξάνει ο αριθμός των μελισσοκόμων που με ζέντερ η άλλους τρόπους κάνει βασιλοτροφία προκειμένου να βγάλει όσο το δυνατόν καλύτερες βασίλισσες για τις παραφυάδες που ετοιμάζει.

Έχοντας ψάξει πολύ το θέμα κι έχοντας μιλήσει με μελισσοκόμους αλλα και παρατηρήσει κυψέλες που οι βασίλισσες τους προέρχονται από βασιλοτροφία έχω να πω το εξής.

Κάποιοι βασιλοτρόφοι υποστηρίζουν ότι φτιάχνουν βασίλισσες διπλού εμβολιασμού.

Να σας εξηγήσω τι σημαίνει αυτό να το έχετε υπόψιν σας.

Οι μέλισσες έχουν την συνήθεια να γεμίζουν το βασιλοκελί με βασιλικό πολτό έως ότου το σκουληκάκι που είναι μέσα στο κελί να γίνει περίπου 7 ημερών.

Όταν κάνουμε διπλό εμβολιασμό τότε ο μελισσοκόμος παίρνει αυτά τα βασιλοκελιά πετάει από μέσα τα σκουληκάκια που είναι 6-7 ημερών και στη θέση τους βάζει άλλα που είναι πχ 3-4 ημερών.

Όταν το κάνει αυτό τότε οι εργάτριες βάζουν ξανά κι άλλο βασιλικό πολτό μέσα στο βασιλικό κελί πάλι μέχρι το νέο σκουληκάκι να γίνει  ξανά 7 ημερών.

Έτσι τα βασιλικά κελιά έχοντας μέσα τον παλιό και τον νέο βασιλικό πολτό είναι ασφυκτικά γεμάτα και τεράστια.

Οι δε βασίλισσες που είναι μέσα σε αυτά τρέφονται με άφθονο βασιλικό πολτό και λέγεται οτι γίνονται πολύ μεγαλύτερες από τις υπόλοιπες που έχουν γίνει φυσιολογικά χωρίς διπλό εμβολιασμό.

Γι αυτό θα είναι ποιο δυνατές ποιο παραγωγικές και θα γεννάνε πολύ περισσότερο κατά την διάρκεια της ζωής τους.

Για την ιστορία πάντως θέλω να πω ότι η προσωπική μου άποψη είναι ότι οι καλύτερες βασίλισσες που υπάρχουν κι αυτό σας το υπογράφω είναι οι βασίλισσες της σμηνουργίας.

Αυτές δηλαδή που φτιάχνει ένα μελίσσι όταν θέλει να σμηνουργίσει.

Αυτό η συμβαίνει γιατί τότε είναι η κατάλληλη εποχή που όρισε η φύση για την διαιώνιση του μελισσιού ή γιατί οι μέλισσες τρέφονται καλύτερα μιας και η άνοιξη τότε είναι στα φόρτε της ή τέλος γιατί την εποχή εκείνη ίσως από ένστικτο οι μέλισσες να φροντίζουν καλύτερα τα βασιλικά τους κελιά.

Κατά άλλους λέγεται πως την άνοιξη είναι καλύτερης ποιότητας το σπέρμα των κηφηνών και έχουμε και περισότερους κηφήνες γι αυτό οι βασίλισσες εκείνες γονιμοποιούνται πολύ καλύτερα και γίνονται καλύτερες.

Ο παράγοντας γονιμοποίηση, και μάλιστα με ποιοτικό κηφήνα παίζει τεράστιο ρόλο στην μετέπειτα πορεία της βασίλισσας και του μελισσιού.

Ας έρθουμε όμως ξανά στο θέμα μας.

Αν κάποιος θέλει να κόψει παραφυάδες και δεν έχει τον χρόνο η την θέληση να κάνει εμβολιασμό έχω να του προτείνω έναν κάλο και δοκιμασμένο τρόπο.

Τον εφαρμόζω χρόνια τώρα με απόλυτη επιτυχία και πολύ καλές βασίλισσες, και σε ποσοστό επιτυχίας, και σε απόδοση μελιού.

Λοιπόν…

Κατ αρχήν θα πρέπει να επιλέξουμε ορισμένα δυνατά μελίσσια τα οποία θα μας δίνουν καλές ποσότητες μελιού τα τελευταία χρόνια και που δεν θα έχουν παρουσιάσει κανένα πρόβλημα με ασθένειες.

Ας υποθέσουμε λοιπόν πως διαλέξαμε 3 μελίσσια δυνατά 20άρια.

Θα πρέπει να πάμε μια μέρα να τα ανοίξουμε και να τους πάρουμε τις βασίλισσες τους μαζί με 3 πλαίσια πληθυσμό.

Στα τρία πλαίσια αυτά καλό είναι να υπάρχει ένα πλαίσιο με σφραγισμένο γόνο.

Τις βάζουμε σε νέες κυψέλες και τις πηγαίνουμε 3χλμ μακριά, τους βάζουμε από ένα ζυμάρι βανίλια ελληνική και τις αφήνουμε εκεί για κάμποσο καιρό χωρίς να χρειαστεί να τις ενοχλήσουμε.

Φροντίζουμε όμως αριστερά και δεξιά από αυτά τα 3 πλαίσια να βάλουμε και δυο άδεια ώστε να έχουμε τις κυψέλες μας με 5 πλαίσια για να μπορέσουν άμεσα να αναπτυχτούν ξανά.

Οι αρχικές κυψέλες μας λοιπόν μας έμειναν με 17 πλαίσια πληθυσμό και ορφανές.

Και σε αυτές βάζουμε από δυο κιλά βανίλια και τις αφήνουμε ήσυχες για 8 ημέρες.

Οι εργάτριες της κυψέλης μας όταν διαπιστώσουν την απώλεια της βασίλισσας τους θα ξεκινήσουν αμέσως να φτιάχνουν πολλά βασιλικά κελιά για να βγάλουν νέα.

Κι επειδή τα μελίσσια μας θα είναι δυνατά, 17άρια όπως είπαμε άλλα κι επειδή θα είναι ταϊσμένα καλά με τα 2 κιλά βανίλια που τους βάλαμε, θα καλοταΐσουν τα βασιλικά κελιά με μπόλικο βασιλικό πολτό κι έτσι θα είμαστε σίγουροι ότι θα βγάλουμε καλές και δυνατές βασίλισσες από αυτά.

Ο λόγος που τα αφήνουμε ήσυχα για 8 ημέρες είναι για να σφραγίσουν τα βασιλικά κελιά.

Την ογδόη ημέρα πηγαίνουμε ξανά εκεί και αρχίζουμε να κόβουμε παραφυάδες.

Οι μέλισσες έχουν φτιάξει πολλά βασιλικά κελιά σε πολλά πλαίσια.

Εμείς θα πρέπει να κόβουμε παραφυάδες των τριών πλαισίων η κάθε μια, φροντίζοντας να βάζουμε σε κάθε παραφυάδα κι από ένα πλαίσιο με γόνο που να υπάρχουν βασιλικά κελιά σε αυτό όμως, ένα ή περισσότερα.

Αφήνουμε σε κάθε παραφυάδα μόνο 1-2 βασιλικά κελιά, τα καλύτερα, και μεγαλύτερα, ενώ τα υπόλοιπα τα χαλάμε.

Από την κάθε 17άρα κυψέλη μας δηλαδή κόψαμε 5 παραφυάδες των 3 πλαισίων και μας περίσσεψαν και 2 πλαίσια στην κάθε κυψέλη.

Αυτά τα πλαίσια μπορούμε να τα βάλουμε σε καμιά παραφυάδα που πιστεύουμε ότι δεν έχει και πολύ πληθυσμό.

Όπως και πριν φροντίζουμε εκτός από τα 3 πλαίσια που κόψαμε με πληθυσμό να βάλουμε στα πλαϊνά άλλα 2 άδεια πλαίσια ώστε να υπάρχουν συνολικά μέσα στις κυψέλες 5 πλαίσια.

Τις παίρνουμε κι αυτές τις παραφυάδες και τις πηγαίνουμε 3 χλμ μακριά,.

Τους βάζουμε από 2 κιλά βανίλια από πάνω στα πλαίσια και τις αφήνουμε 15 μέρες χωρίς να τις ξανανοίξουμε.

Την  30στη ημέρα μετά το ορφάνεμα ανοίγουμε και κάνουμε έλεγχο να δούμε αν γέννησαν οι νέες βασίλισσες.

Αν εφαρμόσετε πιστά τα όσα σας είπα θα διαπιστώσετε ότι από τις 15 παραφυάδες που φτιάξαμε από τα 3 διώροφα μελίσσια μας θα πετύχουν περίπου τα 12 και θα έχουν νέες βασίλισσες που γεννάνε.

Τα υπόλοιπα 2-3 θα αποτύχουν, αυτό συμβαίνει γιατί πολλές φορές κανένα χελιδόνι πιάνει την βασίλισσα που βγαίνει για να ζευγαρώσει και την τρώει.

Και αυτά όμως τα μελίσσια που θα έχουν αποτύχει πρέπει να τα προσέξουμε, η να τους δώσουμε φρέσκο γόνο από άλλο μελίσσι για να βγάλουν νέα μάνα η να έχουμε φροντίσει ορφανεύοντας έγκαιρα κάποιο άλλο μελίσσι προκειμένου εκείνη την περίοδο να έχουμε κάποια βασιλοκελιά για να δώσουμε στις τυχόν ορφανές μας παραφυάδες.

Συνάδελφοι εγώ έτσι κόβω παραφυάδες.

Και είμαι πολύ ευχαριστημένος.

Οι βασίλισσες μου αυτές κάθε χρόνο μου φτιάχνουν μελίσσια δυνατά από 20άρια έως 30άρια με αποτέλεσμα να έχω πολύ καλές παραγωγές σε μέλι.

Αυτό φανερώνει περίτρανα πως ο τρόπος που φτιάχνω βασίλισσες είναι σωστός, και μέχρι σήμερα δεν τον έχω αλλάξει.

Εδώ θέλω να τονίσω ότι, ότι σας έγραψα είναι καλά τσεκαρισμένο και δεν πρέπει να το παραλείψετε.

Πχ όταν λέω να βάλετε βανίλια κι όχι σιρόπι, υπάρχει λόγος που το λέω και δεν πρέπει να το παραβλέψετε, και όλα τα άλλα που λέω σχετικά με τον τρόπο αυτόν έτσι πρέπει να τα κάνετε.

Κλείνω λέγοντας ότι καλό είναι να ορφανέψετε τα μελίσσια σας με τον τρόπο που έγραψα το πολύ έως τις 30 Ιούλιου ώστε οι νέες βασίλισσες να γεννήσουν έως τις 25 Αυγούστου ώστε τα μελισσάκια να προλάβουν να αναπτυχτούν ικανοποιητικά έως τον χειμώνα.

Ίσως κάποιοι αναρωτηθούν, αν κόβαμε εξ αρχής 15 παραφυάδες από τα 3 διώροφα μελίσσια μας και περιμέναμε να φτιάξουν αυτά μόνα τους βασιλικά κελιά δεν θα ήταν ευκολότερο;

Η απάντηση είναι όχι…

Οι παραφυάδες που κόβουμε είναι μικρές σε σύγκριση με τα 17άρια μελίσσια που εφαρμόσαμε τον τρόπο αυτόν.

Και αφού είναι μικρές δεν είναι σε θέση να γεμίσουν με βασιλικό πολτό τα βασιλοκελιά που θα έφτιαχναν, με αποτέλεσμα αν τον κάναμε έτσι τον τρόπο να βγάζαμε βασίλισσες κακής ποιότητας.

Ενώ τώρα όπως σας είπα με τα δυνατά μελίσσια και τα ωραία βασιλικά κελιά που αυτά θα φτιάξουν, θα βγάλουμε πολύ καλές βασίλισσες.

ΥΓ
Μπορείτε με ποιοτικό και άφθονο ζυμάρι να εξασφαλίσετε καλής ποιότητας βασίλισσες, όπως επίσης και με τροφοδοσία σιροπιού, μόνο που κυρίως το καλοκαίρι με το σιρόπι υπάρχει θέμα λεηλασίας.
Ένα μυστικό επίσης που μπορεί να σας δώσει καλές βασίλισσες είναι να κρατήσετε ένα αρρενοτόκο μελίσσι και να του βάλετε κηφηνοκηρήθρες να γεννά δυνατούς και μεγάλους κηφήνες ώστε να ζευγαρώσουν καλά οι βασίλισσες σας.

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΣΩΣΤΟΣ

Ανώνυμος είπε...

γεια σου βασιλη.. ολα καλα τα λες αλλα κανεις ενα μεγαλο λαθος. κατα την γνωμη μου παρακαμπτεις ενα σημειο που ειναι πολυ κομβικο για την τελικη ποιοτητα της βασσιλισας, οταν ορφανεψεις το μελισσι και αρχισει να φτιαχνει β.κ τοτε αυτο φτιαχνει απο προνυμφες ολων των ηλικιων. ετσι εφοσον δεν κανεις 100% ελεγχομενη βασσιλοτροφια θα πρεπει να επιθεωρησεις την 3 μερα και να χαλασεις τα σφραγισμενα β.κ. που θα προερχονται απο ακαταλληλες προνυμφες. φιλικα..

Ανώνυμος είπε...

ΕΜΑΙ ΕΡΑΣΙΤΈΧΝΗΣ ΜΕΛΙΣΣΟΚΌΜΟΣ Έχω δύο ερωτήσεις
1ο τις παραφυάδες μπορούμε να τις μετακινήσουμε στο ίδιο μέρος με τις παλιές βασσίλισες;
2ο το ορφανά μελίσια θα έχουν και κηφηνοκελιά ώστε να μοιραστούν στις παραφυάδες ή θα πρέπει να έχουμε καυ αρρενοτόκο μελίσι; ώστε να πάρουμε κηφήνες από εκεί
ΕΥΧΑΡΙΣΡΩ

Ανώνυμος είπε...

Βασίλη θα συμφωνήσω με τον τρόπο σου και σε συγχαίρω. Και εγώ περίπου έτσι το κάνω. Γλιτώνω έτσι και την διαδικασία της βασιλοτροφίας, που την θεωρώ υπερεκτιμημένη και τζάμπα χρόνος. Σαν τις βασσίλισες σμηνουργίας δεν υπάρχουν πουθενά.
Αν και είμαι επαγγελματίας μελισσοκόμος, ποτέ μου δεν έκανα βασσιλοτροφία, εκτός φυσικά απο την παραγωγή πολτού. Μου αρέσει να σμηνουργούν κάποια μελίσσια. Μου αρέσει η δουλειά. Μου αρέσει η φύση. Δεν μπορούμε να πάμε κόντρα στη φύση. Θα χάσουμε το παιχνίδι.
Η σμηνουργία είναι ευλογία, όχι ντροπή για το μελισσοκόμο. Τι θα πει σύγχρονη μελισσοκομία και κουραφέξαλα, με απόλυτο έλεγχο του κοπαδιού κλπ? Δηλαδή εαν έχω σμηνουργίες στο 30-40% του κοπαδιού μου μια χρονιά, είμαι αποτυχημένος? Η μελισσοκομία είναι μια και ενιαία. Έτσι την μάθαμε απο τους παλιούς και έτσι θα την συνεχίσουμε. Όλα τα υπόλοιπα είναι μόδες που θα περάσουν και "δάσκαλοι" που πουλάνε φούμαρα και μεταξωτές κορδέλες, είτε για να το κονομήσουνε είτε για το εφφέ τους. Και ας βρεθεί ένας απο δαύτους που κάνουνε τους ¨δασκάλους" να μας πει ότι δεν έχει σμηνουργία στο κοπάδι του...
Απόστολος

Ανώνυμος είπε...

ΕΜΑΙ ΕΡΑΣΙΤΈΧΝΗΣ ΜΕΛΙΣΣΟΚΌΜΟΣ Έχω δύο ερωτήσεις
1ο τις παραφυάδες μπορούμε να τις μετακινήσουμε στο ίδιο μέρος με τις παλιές βασσίλισες;
2ο το ορφανά μελίσια θα έχουν και κηφηνοκελιά ώστε να μοιραστούν στις παραφυάδες ή θα πρέπει να έχουμε καυ αρρενοτόκο μελίσι; ώστε να πάρουμε κηφήνες από εκεί
ΕΥΧΑΡΙΣΡΩ

Ανώνυμος είπε...

Αποστολε όταν έχεις σμηνουργία τα μελίσσια γίνονται μη παραγωγικά για καιρό. Αν εσένα σε ικανοποιεί αυτό, δηλαδή να χάνεις 30-40% της παραγωγής σου δεκτο. Εγώ κάνω βασιλοτροφια να και χειρισμούς και έχω 10% και δεν με Ο κόπος είναι 4 μέρες.

Ανώνυμος είπε...

Φίλε μου 9 Ιουνίου 2016 - 1:23 π.μ. φυσικά και δεν με ικανοποιεί. Αλλά δεν μπορώ να κάνω διαφορετικά. Όπως ανέφερα και πιο πάνω, δεν μπορώ να τα βάλω με τη φύση και την φυσική εξέλιξη. Υπήρξε χρονιά (2014) όπου είχα πάνω απο 50% σμηνουργιά στα μελίσσια μου. Το πάλεψα όμως και έσωσα την κατάσταση. Έκανα καλά μελίσσια για την επόμενη χρονιά, η οποία με αντάμειψε και με το παραπάνω.
Απόστολος

Ανώνυμος είπε...

10:14 Η βασιλοτροφία είναι υπερεκτιμημένη; Να φανταστώ όταν φυτεύεις βάζεις και σπόρους απ' τα φυτά που απέτυχαν ε; Επιλογή, επιλογή, επιλογή. Πες ότι βαριέσαι να ασχοληθείς γιατί έχει δουλειά και άσε τις δικαιολογίες.

Ανώνυμος είπε...

Η βασιλοτροφία έχει δουλειά ε 5:37 μ.μ.?? Η βασιλοτροφία είναι το πιο εύκολο πράγμα στη μελισσοκομία. Γίνεται απλά για να γλιτώσεις τον κόπο να μαζεύεις αφεσμούς. Έτσι λένε οι "δάσκαλοι" και οι παντογνώστες της μελισσοκομίας. Και αυτό φυσικά δεν το επιτυγχάνει κανένας. Ας βγεί ένας να διαψεύσει αυτό που λέω.
Φιλικά
Απόστολος

Ανώνυμος είπε...

Βασιλη αν κανω βασιλοτροφια αρχες απριλη, ποιο είναι το ελαχιστο μέγεθος παραφυάδας που πρεπει να κοψω ώστε να γινει γρηγορα παραγωγικη και να παει και σε καμια ανθοφορια την ιδια χρονια? (ας υποθεσουμε ότι ολες οι υπολοιπες συνθήκες είναι ιδανικες)

MELISSOCOSMOS είπε...

Η παραφυαδα δεν δινει μελι την ιδια χρονια, το πολυ πολυ να σου δωσει μια παραφυαδα ακομα τον Αυγουστο